- DYLON startte in 1946 in een garage in het centrum van Londen
- De uitvinding van koude-was en machinewas verf bracht in de jaren 60 een revolutie teweeg in de industrie
- DYLON textielverf was in de jaren 90 favoriet bij talrijke programma's voor interieurdecoratie
- Beginnend in een bescheiden garage in Londen, DYLONs groei en verandering is een typisch verhaal à la „van bordenwasser tot miljonair“. Het merk heeft zich vernieuwd, aangepast en veranderd om kleur en energie in elk tijdperk te brengen. Lees hier hoe DYLON en kleur in de geschiedenis van de mode samenvloeien...
Toen twee jonge ondernemers, Luca Purbeck en Peter Samuel, "Dyes of London" oprichtten, later genaamd DYLON, lag de wereld in puin. Het was 1946 en de Tweede Wereldoorlog was net afgelopen. Groot-Brittannië was aan het eind van zijn latijn en de kleuren van mode en woontextiel weerspiegelden dit. Er was behoefte aan levendigheid, dus creëerden Purbeck en Samuel textielverf in kleuren die de kleding, huizen en het gemoed van de mensen nieuw leven inbliezen.
De swingende jaren 60 brachten een explosie van kleuren en gewaagde geometrische patronen. DYLON zat er middenin, inspirerend met innovatieve etalages in zijn luxueuze boetiek in de Edgware Road en in samenwerking met de gerenommeerde modeontwerper Mary Quant, revolutioneerde DYLON met de uitvinding van koud-water en machinenwas verf de textielverfindustrie. Tegen het einde van het decennium had DYLON zich gevestigd en geldt sindsdien als expert op het gebied van textielverf en mode.
Broeken met flare pijpen, plateauschoenen en tie-dye waren helemaal in, toen de wereld een tijdperk inging, waarin liefde, vrede en gewaagde kleurencombinaties in het middelpunt stonden. De jaren 70 adopteerden de beginselen van de jaren 60 en experimenteerden met verhoudingen en contrast. Het was ook een tijdperk van snelle innovatie en expansie voor DYLON, dat niet alleen zijn textielverf perfectioneerde, maar ook een reeks aanvullende producten op de markt bracht. Het bedrijf trok zelfs de aandacht van Grace Kelly op de internationale tentoonstelling van 1979 in Monte Carlo.
Terwijl sommigen beweren dat de jaren 80 qua mode een verloren tijdperk is, was het in werkelijkheid een periode van dapper experimenteren. De modewereld inspireerde met kleuren en controversiële patrooncombinaties, denim werd een knaller en ook DYLON moderniseerde en bleef inspireren, en hielp Britse tieners om hun parachute broeken in de juiste nuance te krijgen, terwijl het zijn imperium wereldwijd uitbreidde.
Terwijl jeans zijn plaats in de modewereld beweerde, kwam Grunge samen met televisiebekenden om een gewemel van kleur, stijl en beweging te creëren. DYLON was erbij en introduceerde zijn textielverfproducten voor de wasmachine en vernieuwde de woontextielmarkt met creatieve methoden om textielverf toe te passen. DYLON textielverf was in de jaren 90 dé favoriet op televisieprogramma's omtrent Britse interieurdecoratie en werd veel gebruikt door gerenommeerde interieurontwerpers.
Heupjeans, buikvrije tops, korte pijpen, spijkerjassen en cargo-broeken waren in opkomst, waardoor de 21ste eeuw een sexy en ondeugende uitstraling kreeg. Gedurende deze periode concentreerde zich DYLON op onderzoek en ontwikkeling, waardoor consumenten steeds praktischere manieren werden geboden om de kleur van stoffen en woontextiel te doen herleven of te veranderen.
Tegenwoordig is DYLON één van de grootste textielverffabrikanten ter wereld en zijn producten worden in meer dan 50 landen verkocht. DYLON biedt vele textielverfkleuren, variërend van vrolijke tinten, zoals Passion Pink, tot zachte tonen, zoals Vintage Blue.
Een van de grootste trends van dit decennium is duurzaamheid. Consumenten zijn zich steeds meer bewust welke invloed hun keuzes omtrent mode hebben op het milieu. Daarom helpt DYLON mensen om op nieuwe, creatieve manieren kleding en huishoudelijke artikelen te upgraden en te doen herleven.